زندگی در دنیای پسا نمادین: معماری در عصر طراحی محلی
انتشار: آذر 08، 1403
بروزرسانی: 03 تیر 1404

زندگی در دنیای پسا نمادین: معماری در عصر طراحی محلی


مهلت ورود اصلی برای سیزدهمین جایزه A+ Architizer او هست جمعه 6 دسامبر! در این فصل ما استعداد معمارانی را برجسته می کنیم که به طور ماهرانه چالش های جهانی را با نیازهای محلی متعادل می کنند. ورود خود را شروع کنید.

اخیراً به مقاله ای برخوردم که به شیوه ای بدیع تر، استفاده از کلمه نمادین در معماری را نقد می کند. زمانی که نویسندگان (از جمله خود من) ساختمانی را به عنوان «نماد» توصیف می کنند، یک تله پنهان نهفته است: این تله حاکی از احساس افراط، تسلط و ایده آلیسم کاذب است. این به شکل معمار ستاره برمی گردد، جایی که طراح تنها مسئول ایجاد و تجسم یک بنای معماری معاصر است، ایده ای تا حدودی مشکل ساز، زیرا معماری به طور پیش فرض یک تلاش جمعی است. علاوه بر این، «ساختمان های نمادین» اغلب از بافت بی واسطه خود جدا می شوند، زیرا هدف آن ها برجسته کردن، هیجان انگیز کردن و بیان یک بیانیه بزرگ درباره عظمتشان است.

خوشبختانه، خوش بینان معماری ادعا می کنند که دوران معمار ستاره به تدریج در حال محو شدن است، و اکنون تمرکز به مجموعه های معماری تغییر می کند، بنابراین تیم را بر فرد اولویت می دهند تا به طور موثر در این دنیای پسا شمایل حرکت کنند. علاوه بر این، مکان های دیدنی اخیر پروژه هایی را ترویج می کنند که شیوه های محلی را در خود جای می دهند، بدون اینکه نیازی به الزامات تبدیل شدن به بناهای تاریخی معاصر در آن مکان خاص داشته باشند، به طور یکپارچه در محیط اطراف ترکیب می شوند. معماری که عمیقاً در بافت ریشه دارد.

غرفه دانجینگ پارک جنگلی شهری کوهستان لانگ کوان_موسسه طراحی و تحقیقات معماری چنگدو

غرفه Danjing در پارک شهری جنگلی کوهستان Longquan طراحی شده توسط موسسه طراحی و تحقیقات معماری چنگدو، چنگدو، چین

با دور شدن از شهرهایی مانند لندن، نیویورک، شیکاگو یا دبی که به عنوان دیگ ذوب جهانی در نظر گرفته می شوند، اکثر کشورهای دیگر با بازارهای کوچکتر به شدت به معماران محلی متکی هستند. شاید این مورد دو دهه پیش نبود، زمانی که شهرهای کوچک معماران معروف را برای ترویج طرح های نوسازی شهری و جلب توجه جهانی استخدام می کردند. با این حال، فلسفه غالب امروزه اغلب ترکیب نیروها و استفاده از یک نام مشهور جهانی و تخصص محلی برای دستیابی به مطلوب ترین نتیجه است. شهرهای زیر نمونه های خوبی هستند از اینکه چگونه همکاری بین شرکت های بین المللی و محلی می تواند طرح هایی تولید کند که به میراث فرهنگی احترام می گذارد، نیازهای منحصر به فرد یک جامعه را برآورده می کند و شهرت یک شهر را در صحنه جهانی ارتقا می دهد.

سه مثال زیر قدرت اختلاط استعدادهای جهانی و محلی را نشان می دهد، جایی که «خلاق» جای خود را به تمرین «جمعی» می دهد. امسال، جوایز A+ Architizer با معرفی دو دسته جدید، زمینه و محل را در اولویت قرار می دهد: معماری + داخلی و بهترین شرکت محلیاین برای تجلیل از طرح هایی است که هویت منحصر به فرد، فرهنگ و ارزش های اجتماعی مکان های آنها را منعکس می کند. این دسته بندی ها بر تغییر صنعت به سمت شناخت معماری تأکید می کنند که نه تنها مظهر برتری زیبایی شناختی است، بلکه پیوند شهر را با ریشه های آن نیز تقویت می کند. جوایز با ارج نهادن به پروژه ها و شرکت هایی که اهمیت محلی را در اولویت قرار می دهند، حرکت رو به رشد به سمت معماری مسئولانه و حساس به مکان را برجسته می کند که به جای تحمیل یک چشم انداز منحصربه فرد، به دنبال ارتقا و احترام به شخصیت محیط اطراف است.

شروع به درخواست کنید


آتن، یونان

Ellinikon_01_Sasaki

پارک متروپولیتن Ellinikon و جبهه ساحلی در کنار ساساکی، آتن، یونان

Ellinikon_01_Aeter Architects

برج هلینیکون با کاربری مختلط توسط معماران Aeter طراحی شده است ، آتن، یونان

پروژه هلینیکون بزرگترین پروژه توسعه مجدد ساحلی در آتن است. پس از از کار انداختن فرودگاه بین المللی اصلی آتن، زمینی به مساحت 650 هکتار (263 هکتار) تقریباً بیست سال خالی ماند تا این که این پیشنهاد توسط لامدا توسعه در سال 2020 تصویب و تأمین مالی شد. این پروژه یکی از بزرگترین پارک های شهری است. در اروپا، کمک قابل توجهی به بازسازی محیط زیست پایتخت یونان. علاوه بر این، این قطعه زمین شامل مجموعه ای از برنامه های عمومی و خصوصی مانند پارک دولتی، امکانات آموزشی، موزه ها، فضاهای تفریحی، مراکز بهداشتی، مسکن و همچنین فضاهای بزرگ و باز شهری خواهد بود. Foster & Partners مسئول طراحی طرح جامع پروژه بود، در حالی که شرکت طراحی ساساکی برای طراحی مجدد پارک پایتخت منصوب شد.

با این حال، تعداد دفاتر معماری یونانی که درگیر بودند، و هنوز هم روی پروژه کار می کنند، بسیار زیاد است و تخصص محلی فراوانی را به روی میز آورده است. یکی از نمونه ها برج هلینیکون با کاربری ترکیبی است که توسط معماران Aeter طراحی شده است: یک سازه بلند 500 فوتی (150 متری) به عنوان بخشی از منطقه تجاری هلینیکون که شامل خدمات مهمان نوازی و اقامتگاه های مارک دار، و همچنین دفاتر، و ترکیبی از بالاترین سطوح استانداردهای پایداری و استراتژی های حفاظت.


کیپ تاون، آفریقای جنوبی

ZeitzMOCAA_Heatherwick_Studio

Zeitz MOCAA توسط استودیو Heatherwick، کیپ تاون، آفریقای جنوبی

معماران Battery_Park_dhk

پارک باتری طراحی شده توسط dhk Architects، کیپ تاون، آفریقای جنوبی

از دهه 1920، سیلو غلات شاخص کیپ تاون ذرت را از سراسر آفریقای جنوبی ذخیره و درجه بندی کرده است و در ساحل V&A واقع شده است. با این حال، در دهه 1990 از رده خارج شد و بنابراین نیاز به ایده هایی برای انطباق و توسعه مجدد داشت. به موازات آن، بنیاد Zeitz در جستجوی یک خانه دائمی جدید برای مجموعه هنر آفریقایی خود بود، که منجر به تبدیل سیلو غلات به موزه جدید هنر معاصر، Zeitz MOCAA، طراحی شده توسط استودیو Heatherwick و تکمیل آن در سال 2017 شد.

یک سال بعد پروژه Battery Park (1.2 هکتار) واقع در ورودی اصلی V&A Waterfront نیز اجرا شد. این بنا توسط شرکت معماران آفریقای جنوبی dhk به عنوان یک پارک و میدان توسعه داده شد و بقایای یکی از قدیمی ترین ساختمان های شهر - یک استحکامات ساحلی به نام باتری آمستردام - را حفظ کرد. این پروژه بخشی از چارچوب طراحی شهری می شود که یک منطقه جدید را به بافت شهر اطراف متصل می کند.


تیرانا، آلبانی

هرم تیرانا در قلب پایتخت آلبانی قرار دارد و در ابتدا به عنوان موزه ای برای دیکتاتور کمونیست انور خوجا ساخته شد. این ساختمان اکنون توسط شرکت معماری هلندی MVRDV به طور چشمگیری دگرگون شده و به مرکز فرهنگی جدیدی برای شهر تبدیل شده است. این مجموعه شامل طیف وسیعی از کافه های روستایی کوچک، استودیوها، کارگاه ها و کلاس های درس و همچنین تعداد زیادی فضای باز سبز است. کلید این دگرگونی مشارکت شرکت محلی IRI Architects بود که به عنوان مشاور پروژه عمل کردند و اطمینان حاصل کردند که بازسازی ساختمان ریشه ها و شخصیت محلی آن را حفظ و تجلیل می کند.

مهلت ورود اصلی برای سیزدهمین جایزه A+ Architizer او هست جمعه 6 دسامبر! در این فصل ما استعداد معمارانی را برجسته می کنیم که به طور ماهرانه چالش های جهانی را با نیازهای محلی متعادل می کنند. ورود خود را شروع کنید.

تصویر ویژه: هرم تیرانا توسط معماران MVRDV و IRI، تیرانا، آلبانی


منبع: https://architizer.com/blog/inspiration/stories/living-in-a-post-iconic-world-architecture-in-the-age-of-localized-design/